torsdag 10. desember 2009

Boknafesken

Boknafesken var en del av den vanlige kosten da jeg var liten, og jeg tror jeg har spist nesten like mye boknafesk (det er det den heter, svært unaturlig for meg å skrive boknafisk…) som ferskfesk. Hva som er opphavet til navnet skal jeg ikke begi meg ut i spekulasjoner på, men jeg har hørt forklaringer som for eksempel sier at det kommer av å ”bokne” (som betyr å bløtlegge) eller av et samisk uttrykk for slik fisk.

Boknafesk i min verden er en torsk som er flekt og salta med grovsalt i et lite døgn (litt avhengig av størrelsen). Torsken må ikke være for stor, da blir den for grov i fisken – større enn 12-15 kg bør den kanskje ikke være. Etter salting tørkes fisken ute, for eksempel hengende på veggen eller på hjell. Tørkinga skal ikke være så fullstendig som for kleppfesk eller tørrfesk, man kan på en måte se på boknafesken som en halvveis gjennomført kleppfesk (ingenting negativt i det, men kleppfesken er hardere salta og tørka enn boknafesken). Personlig synes jeg at tørkinga bør foregå i et kjølig klima (rundt 0°C), men boknafesken lages sannsynligvis i nesten like mange varianter som det finnes boknafesklagere – både med tanke på salting og tørking. Faren min skiller også på veggfesk og boknafesk, uten at jeg vil gå nærmere inn på alle nyanser og forskjeller her.

Etter min smak bør ikke torsken være større enn den på bildet for å bli en god boknafesk.

Boknafesken må vannes før den tas i bruk, en tommelfingerregel er at den minst bør vannes like lenge som den ble salta – vannet bør gjerne byttes 2-3 ganger underveis. Når den er vannet bør den helst brukes så fort som mulig siden den taper seg en del på å ligge oppbløyta.

Boknafesken kan godt spises med kvitsaus, potet og annet man har lyst på der og da. Det er heller ikke noe i veien for å bytte ut kleppfesken i bacalaoretter med boknafesk, men en skal tenke på at kleppfesken gjerne har en litt kraftigere smak enn boknafesken. I det hele tatt synes jeg boknafesken er et veldig anvendelig fiskeprodukt som jeg tror man skal ha ganske dårlige evner for å ikke klare å lage noe godt av.

Ved å klikke på linkene under kan du finne eksempler på et par oppskrifter der vi med hell har byttet ut kleppfesken med boknafesk – vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Vi skal ikke ha Boknafesk til middag i dag, men fisk. Alle steder har sine spesialiteter. Jeg er egentlig ikke vokst opp med så mye fisk i kosten - fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker...joda, men med en far fra tjukkeste Toten, så ble det ikke servert røketorsk som søndagsmiddag akkurat.
    I dag elsker jeg fisk, men reagere på det noe ganger, dessverre.
    Veldig flott og interessant innlegg:)
    Den torsken på bildet hadde vært noe å få på kroken! Enig med deg at smaksmessig bør ikke torsken blir for stor, men det gjelder vel egentlig uansett hva den skal brukes til..

    SvarSlett
  2. Vi elsker fisk, og denne varianten er det på tide å smake på;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...