torsdag 21. januar 2010

Trafikkbetraktninger fra sykkelsetet

Jeg sykler en del, både til og fra jobb og ellers. Sykkelen har jeg funnet ut er en utmerket plattform for å sørge for at jeg er fleksibel i trafikken, det gir meg i tillegg orkesterplass når det gjelder å observere samspillet (eller heller mangelen på sådant) blant trafikantene. De fleste av mine betraktninger gjøres på tur til og fra jobb, den tiden da de fleste trafikanter kun har ett mål for øyet; å komme seg raskest mulig fra et sted til et annet og bilen kun er et nødvendig onde til dette formål. Aggresjonsnivået er lett å merke i form av hyppig bruk av brems og gass – jeg må ærlig innrømme at jeg av og til synes oppriktig synd på bilførerne som må sitte inne i en varm og tørr bil uten mulighet til å for eksempel trå litt ekstra til i oppoverbakken for å få ut aggresjonen.

Mine observasjoner er primært gjort fra sykkelsetet og er nok preget av det. Jeg påberoper ikke betraktningene mine å ha universell statistisk signifikans, til det er nok N for liten. Om du likevel tar deg selv i å nikke gjenkjennende eller føler deg personlig indignert når du leser dette, er vel sjansen tilstede for at du enten har gjort de samme observasjoner eller er en av de observerte…

- Små varebiler med grønne skilt: Disse er i konstant tidsnød, de har sannsynligvis også en form for radiobilkonstruksjon der aktiv bruk av karosseriet mot andre trafikanter er en del av trafikkprosessen. Sannsynligvis er det bilfløyta som står for det største strømforbruket hos disse bilene. Bremselysene blir ikke brukt spesielt ofte, men så hardt som bremspedalen må trykkes inn enkelte ganger må nok lyspærene i bremselysene skiftes temmelig ofte. Blinklysenes eneste misjon er som nødblink når man er i tidsnød og må parkere på fortauet for å løpe innom 7eleven for å kjøpe en pølse. Ellers kan man godt selge blinklysene som nesten ubrukte, om de da ikke har medgått som en del av bilens ytre vern mot andre trafikanter…

- BMW: Disse bilene er dyre, grunnen er at det medfølger et fritak fra de fleste trafikkregler som en del av standardutstyret. Denne praktiske detaljen gir følgende forståelse av for eksempel regelen om vikeplikt; ”om motstanderen (les; andre trafikanter) har en teoretisk mulighet til å bremse eller på annet vis unngå å treffe BMWen slik at BMWen unngår skader, er det bare å kjøre på”. Et annet eksempel der BMW drar nytte av dette ekstrautstyret er ved fortolkning av veiskilt:







 Her er det krysset av for at BMWer kan parkere









 Her er det en bratt utforbakke, husk å sette på håndbrekket når du parkerer BMWen









 Her er det flat og fin vei for BMWer å kjøre på









 Her kan røde BMWer kjøre side om side med svarte BMWer




BMW har i tillegg gjerne stor motor og brede dekk. Den store motoren gjør at du får utnyttet potensialet i regelfritaket på en maksimal måte ved at du kommer kjapt både inn mot og gjennom rundkjøringer, samt at (om du er heldig) kanskje klarer å blåse en syklist av veien med lufttrykket som oppstår. De brede dekkene er å regne som en rent gest som alle myke trafikanter er takknemlig på BMW for; i det de blir overkjørt vil jo ikke trykket på kroppen være like stort som for et smalt dekk. BMW har også en klar miljøprofil; for å minske strømforbruket i bilene sine har de valgt å koble ut blinklysene.

- Mercedes: Mercedes koster gjerne enda mer enn BMW. Grunnen er at Mercedes i tillegg til å ha samme regelfritak som BMW, også har en innebygget automatikk som tar seg av håndteringen av regelfritaket. Mercedeseiere kan derfor bare lene seg tilbake i førersetet og stole på at Mercedesen tar seg av å utnytte potensialet i dette fritaket til fulle. Denne svært pratiske løsningen gjør at Mercedeseierne rolig og behagelig kan forflytte seg fra et sted til et annet. Du vil svært sjelden se en Mercedes stresse gjennom kryss og rundkjøringer der de med behagelige skylapper for verden omkring dem kan velge å se bort fra de trivielle reglene som andre bilister med billige biler må nedlate seg til å følge. Som et resultat av dette har heller ikke Mercedes sett noen grunn til å koble til blinklysene, da signalering til andre bilister blir ansett som overflødig. En annen selvsagt grunn til å koble ut blinklysene er jo at en dyktig børsspekulant aldri tilkjennegir sine intensjoner.



3 kommentarer:

  1. hmmm meget interessant...jeg venter i spenning på fortsettelsen... der jeg sykler er jeg jo som regel alene og har ikke kunnet gjøre slike erfaringer, men kan jo være nyttig for meg hvis jeg skal våge meg i mer trafikkerte strøk med sykkel...da føler jeg meg mere trygg i suben:D helt til jeg skal parkere....lurer på om de omtalte regelfritakene gjelder meg også....det ville gjort parkeringen mye enklere!.....

    SvarSlett
  2. Hvorfor er du anonym? Vil du ikke at noen skal skjønne hvem du er, du i suben? Vi vet det nok.. mvh svart bmw

    SvarSlett
  3. Med tanke på de observasjoner jeg har gjort av sub'er, så tor jeg de har fritak for forbudet mot motorisert ferdsel i utmark. Siden de stort sett befinner seg i grøfta, mener jeg...

    - Birgit

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...