Skrevet av Birgit 25.1.2013 i El Bolsòn
Etter 3500 km, hvorav 1300 km på tidvis meget dårlig grusvei, fikk vi vårt første eikebrudd. Et par km seinere fikk vi vårt andre eikebrudd (på den andre sykkelen). Ingen stor overraskelse at begge eikene var på bakhjulet, som får desidert mest belastning. Vi er i det store og det hele meget fornøyde med hjulene; og eikebruddene var alt annet enn uventa.
|
En brukket eike på bakhjulet til Anders |
Anders har tidligere skrevet et innlegg om
Syklene våre og utstyrsliste. En meget observant leser kunne kanskje ha lagt merke til at vi har med kranstrekker, men ikke verktøy for å holde frikransen igjen. Det var ingen forglemmelse fra vår side, vi regnet bare med at vi klarte å få av kransen uten.
|
Anders skal få av kransen
- uten det vanlige verktøyet sitt |
Kransen måtte av for å få skiftet eiken. Det viste seg også at kransen på Anders sin sykkel satt utrolig godt fast, men ingen fare; vår handyman, Anders, hadde allerede lagt en plan.
|
Anders løser de fleste tekniske utfordringer med tau og knuter |
|
- men denne gangen var ikke tau nok.
Kransen satt utrolig hardt fast |
Første forsøk var riktignok ikke helt vellykket, da oppsettet med tau og knuter bare fungerte nesten... Det så bra ut helt til tauet røk. Kransen var for skarp og den satt for godt fast.
|
Sykkelkjede rundt kransen
- og tau rundt en stolpe |
|
Samt litt holdehjelp fra en venn
- det gjør susen |
Andre forsøk, med reservekjedet til hjelp, fungerte derimot helt utmerket. Vår plan nå er å ta vare på en bit av et gammelt kjede når vi bytter kjede neste gang. Tau og en stump med sykkelkjede er alt man trenger for å få av kransen.
|
Skal det ikke egentlig være en skive mellom her?
Var det derfor kransen satt så hardt fast? |
|
Etter at ny eika var satt inn, var det bare å sette på kransen igjen
- uten skive, men ikke fullt så hardt skrudd til |
Da min eike knakk noen km seinere, kopierte jeg bare Anders sin patent og hadde byttet eike på knappe 5 minutter. Så enkelt, så greit - det måtte jo deles :)
|
Så god som ny! |
For flere bilder; sjekk
Lynvingen på Facebook. Vi har også et
kart over turen vår.
Photo 8: No, there should not be a washer (skive) between the nut and the cassette. Good to see you got back on the road with minimal problems!
SvarSlettShawn
These come in both types - the one with the thin washer is definetely the easiest to pull apart, and at the same time locks the cassette properly
SlettAnders "MacGyver" Levoll slår til igjen!
SvarSlett