torsdag 22. desember 2011

Lag din egen juledram



På tide å sile av årets juledram! Min juledram er laget etter inspirasjon fra oppskrift på Juledram i den fantastiske boka: Lag din egen Dram av Baard Næss, Lasse Andreassen og Merci Abrahamsen. Men som alltid når det gjelder oppskrifter, så følger jeg dem ikke. Jeg ser på oppskrifter som kilde til inspirasjon - ikke noe annet. Jeg har altså, slik jeg pleier, laget min egen oppskrift etter inspirasjon fra nevnte bok.

Oppskrift (min variant):
- Sprit (40-50%)
- 3 appelsiner med skall og i biter
- 2 vaniljestenger
- 3 never med hele kaffebønner
- 2-3 stjerneanis
- sukker (gjerne brunt)

Putt alt oppi en krukke og fyll opp med sprit helt til topps. Sett på lokk og la stå mørkt og kjølig i 3-4 uker før den siles og fortynnes med vann etter smak og behag. Tilsett også mer sukker for dem som ønsker det.


Server i små, søte drammeglass sammen med kaffe og kaker i jula. Kan også fylles på fine glassflasker og gis bort som julegaver. Garantert god stemning!





1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...