torsdag 23. desember 2010

En uhellig pilgrimsferd med Apollo til Mosesfjellet

Skrevet av Birgit 21.12.2010, Sharm-el-Sheikh

Hoppebilde på Mosesfjellet
Dette har vært en pussig natt, en meget pussig natt. Vi har vært på guidet fjelltur sammen med noen ufordragelige vestlendinger. Nå har det seg slik at jeg kjenner opptil flere greie og veldig snille vestlendinger som jeg liker godt, så jeg insinuerer på ingen måte at ufordragelighet er noe som er typisk for vestlendinger, men denne fortellingen inneholder to gjenger med vestlendinger som alle var ufordragelige.

Mosesfjellet (2 285 moh), kalt Horeb i bibelen og Musa på arabisk ligger 2,5 timers kjøretur utenfor Sharm-el-Sheik (hvor er egentlig det "ekte" Mosesfjellet?). Denne faktaopplysiningen i kombinasjon med at vi samler på tusentopper og at fjellet ligger i en nasjonalpark som kun kan besøkes med guide gjorde at vi hoppet på en arrangert tur til fjellet. Gud hjelpe oss!

Siden disse fjellturene foregår om natta, dykket vi litt (to fantastiske dykk som fortjener sin egen fortelling) før vi ble plukket opp av en Apollobuss med destinasjon Mosesfjellet. På Apollobussen var det også en guide som i det følgende kommer til å bli referert til som "Apolloguiden" siden han kom sammen med Apollobussen, men som er en egyptisk lokalguide.

Nå er det slik, på Mosesfjellet, at våre guider (Apolloguiden og en lokal beduinguide) har et omfattende ansvar for sine turister – et ansvar som helt tydelig preget og tynget våre guider. Vårt reisefølge bestod av to grupper med vestlendinger (barn, ungdom og voksne), et par fra Sørlandet, et par fra Danmark, et eldre par, en enslig dame og Anders og meg (samt Brattkneik som har skrevet et telegram fra ferden).

Vestlendingene hørte konsekvent ikke på hva vår kjære Apolloguide hadde å si, hverken i bussen eller på turen. De vimet rundt og skravlet helt uten stopp og endte alltid opp med å bli sinna på en beduin med kamel eller skjerf for noe guiden vår akkurat hadde forklart. Beduinene i området får noe inntekter av turiststrømmen som fyller stien opp på Mosesfjellet. De leier ut kameler, selger skjerf, te og kaffe og tar 5 egyptiske pund (ca 5 kr) for toalettbesøk (det hele forklart til det kjedsommelige av vår Apolloguide), men da våre vestlendinger måtte betale 5 kr for å late vannet i nasjonalparken ble det opprør med trusler om å tisse på det hellige fjellet isteden.

Utleiekameler på Mosesfjellet
En av vestlendingene var særdeles hissig og ufordragelig fordi hun kunne si ”ok, ok” på arabisk. Nåde den beduinen som våget å spørre henne om hun ville leie en kamel! En annen av vestlendingene hadde sommefugltatovering på halsen og palmesveis ograngerte vel kke blant de spisseste blyantene i Guds penal, men det er jo en menneskerett å ikke være lur.

Våre fortvilte og mer og mer stressa guider fòr som gjeterhunder opp og ned og opp og ned, mens vårt turfølge ikke hadde til hensikt å hverken høre på guidene (ikke en gang av høflighet), holde seg samlet (ikke en gang av hensyn til guidenes nerver) eller å være venner med hverandre, guidene eller beduinene.

Følget vårt sprakk helt opp da en vestlandsk familiefar proklamerte med dårlig skjult stolthet at han faktisk hadde vært på Mosesfjellet en gang før og aktet å ta med sine vestlendinger og bestige Mosesfjellet på sin egen måte. Vår stakkars Apolloguide tok til slutt nesten til tårene og forklarte at det var første gang i hans 3 år lenge karriere som Mosesfjellguide at han ikke hadde klart å holde gruppen samlet - noe de fleste ikke gadd å bry seg med da de var mer opptatt av å lyse forbigående kameler i øynene med lommelykt eller krangle med en beduin.

På tross av tumulter, en sønderknust Apolloguide, en mer og mer nervøs beduingude, turister i lange baner (ikke bare våre turister, men et ekstremt mangfold av turister i ymse farger, fasonger og former), kom vi oss opp på toppen av Mosesfjellet og fikk sett at solen stod opp over Sinai.

Snart soloppgang over Sinaifjellene
På toppen av fjellet var det en broket forsamling av turister, hvorav flere av dem går under kategorien pilgrimmer. En mengde nigerianere holdt et voldsomt Hallelujakor gående, noe som irriterte beduinene som skjøt inn med en ”Allah akhbar” med skingrende røst i ny og ne. Japanerene bukket ivrig mot den gulorange stripen i horisonten mens våre vestlendinger skravla uten stopp og mente at en soloppgang først var gul, så orange og så rød. Anders og jeg selv hadde satt oss på en stein med utsikt og fikk selskap av en frenetisk mjauende katt og et russisk par hvor han var kledd i rosa og lilla og hun kjeftet på ham med en konstant strøm av hissige ord.

Hoppebilde på Mosesfjellet

Månenedgang sett fra Mosesfjellet

Vi måpte vel mer av spetakkelet som utspant seg på toppen av Mosesfjellet enn over soloppgangen over Sinaifjellene, men et par hoppebilder fikk vi tatt – riktignok på motsatt side av fjellet – der soloppgangen ikke var, men hvor vi fikk se en meget pen månenedgang og hvor vi var litt skjermet fra både halleluja og Alla akhbar.

Anders i turistkøen ned fra Mosesfjellet

Kø ned fra Mosesfjellet

Nedturen foregikk uten dramatikk, da vår nedbrutte Apolloguide, som minnet mer og mer om Marvin i Hitchikers Guide to the Galaxy, hadde kapitulert og oppgitt all innsats på å holde oss samlet. Han hadde sågar sluttet å snakke og fortalte hverken om Moses, steintavler eller gullkalven da hans tidligere forsøk bare hadde druknet hen i vestlandsk skravling.

Selve Mosesefjellet, er faktisk verdt et besøk, selv om det innebærer en gjeng med ufordragelige vestlendinger, en nedbrutt Apolloguide, en nervøs beduinguide og flere kamelutleierbeduiner med bakoversveis etter møtet med en norsk pike som kunne si ”ok, ok” på arabisk.

Vi gikk i kø nedover som oppover, men i lyset kunne vi se hvor fantastisk landskapet var. Anders og jeg ble atter måpende, men denne gangen i første rekke på grunn av landskapet; goldt, rødt, forrevent, tørt og majestetisk.

Sinaifjellene er majestetiske
Lengre ned i lia ble Anders riktignok mest opptatt av å lete etter en viss gullkalv, som etter sigende skal ha stått nedenfor fjellet.

Anders leter etter en viss gullkalv

I bunnen av fjellet var det duket for en lang venting da vår lokalkjente vestlending med følge hadde tatt en snarvei ned fra fjellet, og det tok selvfølgelig meget lang tid før han med sine kom til rette. Aller sist kom en mor med hennes lille sønn som hadde blitt fragått oppe i snarveien. De hadde begge røde øyne, bleke ansikter og sjanglete bein. Moren gjemte seg tappert bak solbrillene og sa at hun hadde litt vondt i hodet, mens den lille gutten ikke sa noen ting – han var bare utmattet.

I følge vår Apolloguide som vi forsøkte etter beste evne å trøste, var dette den gruppa han hadde hatt som hadde brukt desidert lengst tid på turen opp og ned av fjellet (vi brukte 7 timer).

Ved foten av Mosesfjellet ligger St. Katarinaklosteret som huser 25 greskortodokse munker, den brennende busken (som ikke brenner lengre), Mosesbrønnen og tommelen til St. Katarina. Siden vi begynte å gå tom for tid måtte vi bare løpe gjennom St. Katarinklosteret, noe som var veldig synd for vi tror det er en interessant plass, det er jo både verdens minste diocese og meget gammelt med masse historie.

Den brennede busken (som ikke brenner lengre) i St. Katarinaklosteret - legg merke til brannslokningsapparatet...

Som etterord kan vi vel si at vi er fornøyd med å ha fått en fjelltur, men vi kommer aldri, aldri til å melde oss på en tur midt i et charterparadis en gang til.

1. Hei, jeg heter Magne og jobber i VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG, nederst på VG-forsiden. God jul!

2. Fine bilder, men du har nok vært på feil fjelltopp, for det virkelige fjellet Horeb ligger i Arabia, på andre siden av Akaba-bukta. Fjellet heter i dag Jebel el Laws (Lovfjellet).

Gal 4,24-25 I dette ligger en dypere mening under; for disse kvinner er to pakter, den ene fra berget Sinai, og den føder barn til trældom; dette er Hagar. 25 For Hagar er berget Sinai i Arabia, og svarer til det Jerusalem som nu er; for det er i trældom med sine barn.

Bibelen sier at toppen av fjellet sto i flammer. På sletten under fjellet lå klippen som Moses slo på og alteret med gullkalven. Alt finnes fortsatt, unntatt selve gullkalven. Ingenting av dette finnes i Sinai.

Roger Aak

3. Magne: Tusen takk for det :) Fortsatt god jul!!

Roger: Takk for oppklaringer. Vi stusset også litt på at den brennnede busken og Mosesfjellet skulle ligge i samme område. I følge våre kilder, som var turistbrosjyrer og guidene våre, var vi på Mosesfjellet (dvs. de kalte det Mt Moses, Musa på arabisk og Horeb fra Bibelen), men jeg tviler ikke på at du har rett og at vi således var på feil topp... - jeg skal ta frem både Bibel og atlas og få klarhet i dette :)

- Birgit

4. Hørtes ut som en morsom tur. Alltid interessant med folk som kan alt mye bedre enn alle andre. Kombinert med null ydmykhet, er dette en uslåelig kombinasjon.

5. Så synd at turen ble slik den ble.

Vi dro på egenhånd, bodde i en beduincamp nede i tettstedet der og gikk ettermiddagstur opp til fjellet. Vi så ingen soloppgang da selvfølgelig, men det var nesten som en stor hånd skulle til å peke ned mot oss fra skylaget som lot solstrålene skinne gjennom. Magisk :-)
    Og naturen der er fantastisk, helt enig i det! :-)

6. De bøkene deres på siden her er veldig interessante! Også ser jeg dere har vært i Vest-Australia! *sukk*

Skal lese meg opp litt her hos dere :-)

7. http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Sinai

8. Morsomt fortalt! Måtte le mange ganger.

Enig i Jebel-teorien, og synes det er spesielt interessant at Jebel er formet som en pyramide - eller motsatt - tatt i betraktning at Imhotep bygde den første pyramiden i Sakkara, ved siden av kornlagrene sine;-)

9. Takk for kommentarer!

Vi har nå laget en liten (helt sikkert ikke fullstendig på noen måte) liste over teorier om hvor det "riktige" eller "ekte" Mosesfjellet ligger: http://lynvingen-blogg.blogspot.com/2010/12/hvor-er-det-riktige-mosesfjellet.html

- vi tar fortsatt imot tips om flere teorier :)

Soletraveller: Dere har en flott blogg!! Skal leses :)

Fortsatt God jul til alle og enhver!!

10. hmm...

11. hmm...

12. hmm...
    Hu hissiga og ufordragelige jentå!

13. Dette er turen slik jeg opplevde den, og jeg var og er fortsatt, helt sjokkert og rystet over hva jeg oppfattet som totalt mangel på respekt ovenfor andre mennesker fra gruppen vår. Det gjaldt på ingen måte bare deg, men store deler av gruppen. Du har helt rett i at jeg ikke kjenner deg, dette var slik jeg oppfattet deg på denne turen, hverken mer eller mindre.

Du har helt sikkert mange fine sider som jeg ikke vet noen ting om, og hvem vet, kanskje vi hadde blitt venner dersom vi hadde møttes i en annen setting?

14. Neih vet du ka... Av dette innlegget blei eg merr flaue på dine vegne en vårs vestleninger. at du som en bitter,sur,barneløs dame i sin eldre gange an lige og furte over ikke bare meg som har tattoo og palmehår(får det jorr deg søvnløs i 3 dage itte på ikje sant?? ) men av ei ongjenta som seie ok t beduina som maste 40 gonge om me sko ha kamela iløpet av den 7 timars lange turen,og svare va forsatt NEI kver gong,elle at folk snakke,elle russera som snakke(ka vet du om d va kjefting,kan du russisk og nå).. Allt va jo gale for dokk 2 på den turen,det går mange tusen opp på det fjellet kver dag så dokk burde jammen meg ver forbrett og treffa andre forskjellige mennesker,vist ikje anbefale eg dokk å leia heile pokkers sinaifjellet for dokk sjøl vist dokk ska ver så vrange og podne.Apolloguiden va dautrøtte og en tørrpinne som passe t å¨gaida 60 +,og dokke 2 seff. Og vist du huske rett fru blom så sa apolloguiden at viss någen kom fra en aen så sko me mødast nere me skiltet me bussen,så det va tydlivis vanligt at folk gikk i sitt egent tempo. Det va par i 60 årene me på turen å DE hadde det topp og syns det va en flott tur,mens dere 2 hadde det helt forferdeli,og AAALLLT va gale,neih spar meg,det der tar eg ikje t meg EIN einaste plass,du har bare har en gysla dårlige dag,elle så må du ver et leie menneske. Du kan sitta å dømma meg udifra en tattoo og hårfrisyre om eg e skarpe elle ikje??? det seie helle bare ganske kraftigt mye om deg. Så bare forsett me den svarte negative holdningen din å vri og vreng på det mesta men resten av folkå så va på sinaifjellet hadde d HEILT TIPP TOPP... Så spørsmåle her e vel : e det alle på turen d va någe me , elle va d dokk 2 ?? ... Sommerfugltattoo....

15. Dette høres jo ut som en livligge tur .Tenk å reise på tur der ingen tør å sei noe som helst , tror det er bedre for deg å din kjære å bare holde dere på hotelrommet neste gang . Da slipper dere å høre så mye snakking. Tenk om dere skulle gå 40 år i ørkenen med vestlendinger uten å sakt et ord . Jeg er stolt av å vera fra vestlandet , der vi kan ha det morosamt.

16. Fikk lyst til å svare: "Thanks for making my point", men tror vi heller skal innrømme at: "Som man sår, så høster man". Når man forsøker å være artig på andres bekostning, så får man igjen så hatten passer - og det er jo rett og rimelig. Men vi må innrømme at vi fortsatt holder på vår versjon og har det fortsatt fornøyelig med den :)

17. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

18. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

19. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

20. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

21. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

22. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

23. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

24. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

25. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

26. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

27. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

28. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

29. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

30. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

31. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

32. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

33. wow sick apollo må suga skikelig hard vis dette var en sånn tur du fikk som du sier.Drid at du blei lur til å gå på et fjell sån at de skulle tjene penger på at du tisser,den er drid isteden for sinaifjellet så ville jeg kalt det for tissefjellet nei da bare kødda, men seriøst någen sko ha tatt kontakt med apollo å sakt vilken drit tur du og kompisen fekk! Hilsen en leser xD

34. vet du ka,du e faen skada,skikeli skada. Du e fillen meg e gammale dama på 35 år som øppføre deg så ei himla high school biach.i make ur point?? sko du bare få skreve ei A4 sia me totalt piss,så ska me che få låv å sei en liden komentar eingang?? Nei begynn på pillene din ijen for du har et seriøst problem. Du har jo fillen fått traumer av denne turen du? Tåle du virkeli så lide leven så holle dokk dokk jemma fra nå av. Du har såde her å skreve nesten ei a4 sia me piss om allt å alle på den fjellet,du kan jo fader ikje ha d heilt bra me deg sjøl så må rakka ner så møye på folk for at du ska føla deg lidegrann bedre. Nei stapp dette innlegge en plass solå ikje skinnet,for her har du tapt for leeenge siden. Me sitte ijen me en fantastisk opplevelse,+ 2 illsinte,tørt par?? mhhh konne ikje vore en merr perfekt og gjennomført tur... Takk for turen,it was a blast ;) ;) Sommerfugl

35. Hhahaha pcen klikka når eg skrev wow apollo, men sykt at du 35 eg trode du va liksom 40 sick! 35 de e jo heilt sykt du må prøva sån ansikts stramer eller va en det heter! Men seriøst skolle trud at du va isje så bitch 35 fy fader de e heilst sykt eg har sett 70 åringa som e heilt bitch men ikke noen som er mellom 25 til 50 som er så drittunge GROW UP! men på en annen side så er det jo ditt problem ikke mitt men jeg håper at jeg ikke treffer slike bitcher som lynvingen hilsen en annelin

36. Jeg kunne ikke lese dette uten og skrive noe om det som stod. Så heldige dere er som kom i denne gruppen slik at dere fikk noe og skrive om, som var så underholdene og fargerikt og lese. Ser det har fått mer oppmerksomhet enn noen av de andre innleggene deres, som er like fargeløse som det dere gir inntrykk av og være. Er det ikke godt og se at ikke alle mennesker er like, og utrykker oss på så mange artige måter. Tror jeg hadde kost meg i selskapet til vestlandet, man skaper det beste man kan ut av situasjonen man er i, det er en kunst tydeligvis ikke alle kan. føler du og din "kjære" dere bedre enn disse vestlendingene? at dere har en rett og til og være så hovne og si rett ut at hun med en spesiell hårfrisyre og en tattovering er mindre inteligent? så hvis jeg sitter her med to tattoveringer og en nesering da er vell jeg bare et sjofelt viskelær i "guds penal"
    All den sytingen deres og de nedlatene beskrivelsene deres av inntresante mennesker med ulike bakgrunner og meninger synes jeg var simpelt gjort. Gir inntrykk av et desperat forsøk på oppmerksomhet (på andre sin bekostning) slik at dere fikk noe livlig og fortelle. alle er ikke grå A4 noen liker og gå til Sinai fjellet i rosa bukser og noen snakker høyere enn andre, og det synes jeg er flott!! så trist og ha så lite og skrive om at man må få med 2 ganger at en ung sikkert herlig og søt vestlands jente kan si okok på arabisk, hun kan sikkert si hei også. Mange fine ordtak sier ting som,hvis man ikke har noe snillt og si skal man ikke si noe i det hele tatt,du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg. Man skal ikke blande seg opp i andre sine saker. Jeg tenker at man har det temmelig kjedelig hvis man i en så fantastisk tur for med seg sommerfugltattoveringer og palmesveiser og hvilken vei andre tar, og noen "krangler" på russisk i rosa bukser, mens en mann har vært der før og vil vise vei og noen sier ok en rekke ganger mm. de fleste av dem husker nok ikke fargene på buksene deres! jeg satt hele tiden og lurte på hvorfor dere holdt dere så nærme dem? kunne dere ikke gått ett stykke unna så dere ikke hørte dem, dere trengte ikke memorisere alle intrykkene de gav dere. Dere har vell ikke opplevd særlig mye forskjellige mennesker hvis dere ble "rystet" som dere sa av dette. Da er det "sjokkerende :P" for meg og høre. Jeg syns mer synd på personligheten dere gir utrykk for, enn for de andre turistene på denne turen,som helt sikkert ikke blogger om dere 2 og bildene deres.
    viva la vida loca

37. Ja, dette blogginnlegget har jammen meg fått mye oppmerksomhet. Etter at vg.no la det ut på Leserenes VG fikk vi, naturlig nok, mange flere treff enn vi har hatt noen gang tidligere. Noe som vi jo synes var hyggelig.

Uansett, i etterpåklokskapens lys, er det en formulering som vi ser at er lett å misforstå, som også siste kommentar reagerer på, nemlig beskrivelsen av hun med palmesveis. Vi innser at det er lett å forstå det som er skrevet slik at vi synes hun var kort fordi hun hadde palmesveis og sommerfugltatovering (som forøvrig var ganske artig). Dette var ikke vår mening. Vår mening var å si at vi synes hun var litt kort, dessuten hadde hun palmesveis og tatovering. Det siste synes vi forøvrig teller i hennes favør og er således noe vi anså som en positiv kommentar fra vår side. Men, som sagt, vi ser i ettertid at dette var lett å misforstå.

Vi er heldigvis alle forskjellige - hadde alle vært like ville jo verden vært ganske kjedelig. MEN, vi synes fortsatt at man bør forsøke å oppføre seg på en slik måte at det ikke går utover andre. På denne turen mener vi at våre guider og en del av beduinene i området ble behandlet meget dårlig (derav kommentaren om å være kort). Det var tross alt vi (turistene) som kom på besøk til dette fjellet, og da mener vi at vi burde være ydmyke, ikke motsatt.

Så vil vi gjerne bare si en gang til at: "Som man sår, så høster man". Når man forsøker å være artig på andres bekostning, så får man igjen så hatten passer - og det er jo rett og rimelig. Men vi må innrømme at vi fortsatt holder på vår versjon og har det fortsatt fornøyelig med den :)

Til slutt vil vi bare ønske alle godt nyttår!!

38. Haha! Meget fornøyelig lesning. :) Om dere ikke sitter igjen med nye venner for livet etter turen så har dere ihvertfall en fin naturopplevelse og en god historie.

Når jeg leser kommentarene her – og da tenker jeg først og fremst på de som er skrevet på Rogalandsdialekt – tar jeg meg i å lure på hvor gamle disse personene er. Rundt 14, kanskje? Til dem, dersom de fortsatt følger med på kommentarene her, anbefaler jeg følgende lesestoff:

Wikipedia: Ad hominem-argument

Hilsen en av de greie og snille vestlendingene ;)

39. Fantastisk diskusjon !!!! Når eg lese bidraga fra anonym så må eg sei at eg trur eg hadde hoppa utenfor fjellet for å sleppa å gå ned med den gjengen der ;)

Helsing ein anna vestlending

40. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...