mandag 28. juni 2010

Passtrøbbel

Skrevet av Birgit på toget mellom Edinburgh og Aberdeen, 22.6.2010:

Første etappen på vår sykkeltur er nå unnagjort. Vi begynte bra; med å ta toget i feil retning. Jeg blei stoppa i passkontrollen i Aberdeen, der de tok passet mitt og sa at det var rapprotert tapt eller stjålet i 2005. Ved nærmere ettertanke, må jeg jo innrømme at det stemmer. Da jeg søkte om visum til Russland i 2005, så forsvant passet mitt på mystisk vis på den russiske ambassaden, og de fant det ikke igjen før jeg hadde kjøpt et nødpass. Da passet mitt ble funnet (i hylla på den russiske ambassaden) var det allerede utstyrt med visum til Russland. Jeg leverte derfor tilbake nødpasset og rapporterte passet mitt funnet. Etter den gang har jeg reist både hit og dit med ymse visum i fem år, før de altså tok passet mitt i Aberdeen og sendt det tilbake til Sør-Trøndelag Politidistrikt...



Etter en natt i telt mellom to jorder rett utenfor Aberdeen, syklet vi tilbake til Aberdeen, prekeverte sykler og bagasje på ymse dedikerte steder rundt togsatsjonen, og tok toget til Edinburgh. I dag var vi på konsulatet med de påkrevde papirer, bilder og penger – og jeg er atter i besittelse av et nødpass.



Vi fikk oss en uplanlagt kveld i Edinburgh, og det var jo en pen by med masser av slott og gamle steinbygninger som riktignok er blitt helt svarte av all eksosen. En øl på «The last drop» ble det også tid til i går kveld.


Vi planlegger nytt forsøk på sykling i kveld.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...