mandag 31. mars 2014

Glade og varme dager på sykkel gjennom Costa Rica - Og litt mer om surfing...

Skrevet av Birgit i Liberia 30.3.2014

Surfeinstruktørene Connie og Ingo med hunden Happy

Vi er snart gjennom Costa Rica. Det ikke-veldig-store landet har vært et av høydepunktene på vår lange sykkeltur. Vi har riktignok hatt mange høydepunkter, men Costa Rica har så absolutt vært et av dem!

"Gjennom denne porten passerer de peneste jentene i Costa Rica"

Da vi krysset grensa fra Panama, ble veien med en gang dårligere og landskapet grønnere. Det første som møtte oss var en liten gutt som kom ruslende ut av jungelen med en masjete som var nesten like lang som gutten. Han sa ingenting, men kom rett bort til oss og gav oss hver vår frukt som vi aldri hadde sett maken til. Vi smakte, og den var god! Vi spurte hva det var og han ble glad da vi snakket litt spansk til ham og sa at de kaltes vannepler.

Lange, rette veier gjennom palmeplantasjene i Costa Rica

Ceviche, rå fisk i sitronmarinade, er ikke så dum lunsj i denne varmen. Palmeplantasjer og sykkelen min i bakgrunnen

Vi krysset en elv hvor de etter sigende har verdens nest høyeste konsentrasjon av krokodiller. Hvordan de regner det ut, vet vi ikke, men det var iallefall mange krokodiller i elva

Vi syklet videre gjennom jungellandskap før jungelen måtte vike for palmeplantasjer. Deretter syklet vi ut på Nicoya-halvøya, krysset denne på støvete grusveier og kom frem til paradis!!

Varm og støvete grusvei

Så kom vi frem til paradis

Det var til og med svømmebasseng i Paradis!

Jeg prøvde meg på en "Selfie", men det blei visst ikke så vellykka...

Jeg har skrevet en del blogginnlegg allerede fra Totobe:

Jeg og Happy

Surfeinstruktørene Connie og Ingo i solnedgang:

Ikke så rart at Costa Rica er et høydepunkt for oss! Vi har til og med surfet mer enn det jeg rakk å skrive om! Og det viktigste av det som har uteblitt (til nå) er vel bildene jeg tok av Anders som surfet grønne bølger. De bildene kommer her:

Anders på en grønn bølge

Anders på enda en grønn bølge

juhuu

Surfebrettet virker ikke hver gang...

Sjekk stilen!
Anders er på vei inn til land, men etter å ha lekt seg i de grønne bølgene,
er ikke de hvite særlig spennende lengre...

Surf's up, dude!

For å være helt ærlig; det var vanskelig å forlate Totobe, men vi klarte til slutt å rive oss løs. Da vi var vel på vei igjen så vi to vaskebjørner som løp over veien og etter ca 6-7 km fra Totobe så vi en svart panter!! Den løp over veien rett foran syklene våre. Så rask, så smidig, så kraftig, så stor og så lang hale! Det er kanskje det mest fantastiske synet jeg har sett. Den løp til og med rett gjennom to piggtrådgjerder, hvor det var piggtråder i tre høyder, uten å sakke nevneverdig på farta. Siden vi så den begge to, på så nært hold og med fri sikt (som det vel heter på jaktspråket...), er vi helt sikre på hva vi så. Vi er riktignok ikke sikre på om det var en puma eller en jaguar, men vi tror ganske bestemt at det var en svart puma, eller fjelløve som de også kalles.

Både puma og jaguar har noen svarte individer og begge deler kalles svart panter.... Men jaguaren er større enn pumaen. Jaguaren er dessuten, i motsetning til pumaen, flekkete, og flekkene kan visstnok sees på en svart panter. Så vi tror at vi så en svart puma.

Svart panter er ekstremt sjeldne og mange tror at den er utryddet på Costa Rica (wikipedia, f.eks, sier at den er utryddet), men vi har snakket med andre som også har sett eller har hørt om noen som har sett.... Mange av lokalbefolkningen mener derimot at den er utryddet...

Vi har snakket mye om svarte pantere i det siste!

Vi syklet videre etter møtet med den svarte panteren og så en stor kameleon. Costa Rica har vært en fantastisk naturopplevelse for oss! Ikke bare har vi surfet og sett svart panter, vi har hørt på brølaper hver soloppgang og solnedgang (og noen ganger midt på dagen), vi har sett mengder av iguaner av ymse slag, tucan, vaskebjørner, slanger, rare insekter, masser av sommerfugler, masser av hegrer i mangroveskogen, rare krabber og snegler i fjæra, fantastiske solnedganger (og -oppganger) og trær og blomster vi aldri har sett før. Jeg har tråkket på en rokke og sett fisker svømme i grønne bølger og vi har smakt på nye frukter som vi heller aldri har sett før.

Vi var også innom The Jungle Butterfly Farm og traff på Mike, en meget kunnskapsrik og snakkesalig New Yorker som hadde flyttet til Costa Rica for å drive med bier, men siden det ikke selger spesielt bra å innvitere turister til "bie, veps og maur"-gård (som var hans egentlige interesser), måtte han lage en sommerfuglgård også. Han hadde en "open air farm", dvs at han hadde ingen gård i det hele tatt, bare masse blomster som sommerfugler liker og så gikk vi tur gjennom disse blomstene og i et skogholt og tittet på sommerfugler og alle mulige andre insekter som holder til rundt gården hans. Vi lærte mye nytt og nyttig. Iallefall nytt... Bl.a:
  • Vepser fanger edderkopper og graver dem levende, men paralysert, ned i hull i jorda for å legge egg i dem.
  • Noen edderkopper dukker under vann for å unngå å bli tatt av vepsene.
  • Noen vepser kan svømme under vann for å fange edderkopper.
  • Noen maur tar andre maur til fange og holder dem som slaver. Siden Slavedrivermaurene ikke har arbeidermaur selv, raider de andre maurtuer og stjeler arbeidermauregg. For å bryte seg inn i andre maurs maurtuer, forgifter de de andre maurene med nervegass.
  • Øyenstikkere er de eneste insektene som kan fly i alle retninger; framover, bakover, opp og ned.
  • Øyenstikkerlarver spiser mygglarver. Vi liker altså øyenstikkere!
  • Det finnes vepser uten vinger som legger egg i andre vepsers fangede edderkopper.

Nattveps! De har store øyne og lyse kropper og er aktive om natta

En type "klikke-sommerfugl" (min oversettelse).
Den eneste sommerfugltypen som lager lyd.

Vi smakte også på honning fra gården og det var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til. Jeg har kun smakt honning som man får kjøpe i butikken i sånne gule bokser og liker ikke en gang lukta - og enda mindre smaken. Siden Mike var så ivrig og stolt av biene sine hadde jeg ikke lyst til å skuffe ham og si at "jeg liker ikke honning"... Men jeg bekymra meg helt unødvendig. Vi smakte på flere typer honning - rett fra bikubene til ymse typer av bier som henter nektar fra ymse typer av blomster. For en forskjell på smak! Og så godt som det smakte. Det var ikke i nærheten av den søte og kvalmende smaken som jeg trodde var honning!

Mike med diverse utvalg av honning.
Han sa etterpå at han syntes det var veldig morsomt å se på meg da jeg prøvesmakte
og gav meg tips om å aldri splle poker...
Hva mente han med det, tro???

Flere dyr i Costa Rica og alt de har å gjøre.

Costa Rica har ca 100 forskjellige flaggermusarter

Tucan

En kjempestor eremittkreps

Iguan som varmer seg i sola

En liten krabbe og Anders sitt digre fotspor

Kamuflasjen virker ikke hver gang...

Om man skal si noe negativt i denne sammenhengen, så er det at det rett og slett er for varmt! Det er faktisk så varmt at vi har problemer med syklinga. Som en trøst, så sier lokalbefolkningen at det er alt for varmt og at det er varmeste tiden på året; før regnet kommer. Vi drikker og drikker, men svetter enda mer. En dame fortalte oss at de måtte gi hønene vannmelon for ellers slutter de å synge og å legge egg i denne varmen... Ellers har vi sett at kyrne blir matet med honningmeloner her - kanskje av sammme grunn? Ja, og så har vi en slitsom motvind for tida.

Kyr som vasser i honningmeloner

Kaldt vann med isbiter!!! Beste som finnes på en dag som dette!!

"Refresco" kan være så mangt.
Denne var sitron med masse kanel...
Jaja, den var iallefall kald!

Vi har ikke langt igjen før vi krysser grensa til Nicaragua; en eller to dager (sannsynligvis), litt avhengig av varmen og vinden... Vi gleder oss til enda et nytt land og er takknemlige for at vi har fått oppleve så mye i Costa Rica.

Da vi var på Totobe hadde vi fantastiske solnedganger hver kveld og vi var selvfølgelig ute og tok bilder (se også: Surfere i solnedgang). Så helt avslutningsvis, skal jeg vise noen av solnedgangsbildene:

Hurra for Costa Rica!!

For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook.