onsdag 10. mars 2010

Lynvingen Telegrambyrå

Som en del av vår nylig rekondisjonerte hjemmeside har vi også introdusert et mer eller mindre seriøst Telegrambyrå som du kan finne her. Meningen med telegrambyrået er i første rekke å være underholdende, men det er også et lite stikk til all den såkalte seriøse journalistikken som foregår rundt omkring. Ta gjerne en kikk innom, vi vil forsøke å komme med nye telegrammer med jevne mellomrom.

Under er et eksempel på den typen nyheter som du kan finne på vårt telegrambyrå:


Ny istid i Estenstadmarka


Det er ikke bare flate øystater i flomålet i Stillehavet som sliter grunnet den siste tidens klimaendringer, også delvis uavhengige (mtp ved- og snøforsyning) skogsenklaver i Estenstadmarka har fått merke klimaet på kroppen (og kjøretøyet). Dette kan vår lokale værrapportør og meteorologisk sertifiserte synser Theodor Brattkneik melde til redaksjonen etter hans daglig observasjonsrunde (for anledningen på skøyter) rundt nevnte skogsenklave i morges.

Den siste tidens nedbør i form av regn har tilsynelatende inspirert telen i bakken til å slå oppover, med det resultat at isen har fått legge seg opp i solide jøkler der kalvingsfaren vil være overhengende om 2-3 dagers tid med den nåværende utvikling. Siden disse jøklenes tilstedeværen også gjelder for enklavens eneste tilkomstvei, som for øvrig har likheter med det nye unnarennet i Holmenkollen med en innlagt 90 graders sving midt i, er det heller tvilsomme forhold for de som måtte ha behov for å benytte nevnte vei.

Værrapportør Brattkneik kan like fullt melde om opptil flere trafikanter på veien i morges. En japanskprodusert firehjulstrekker ble observert på toppen av bakken klar for nedkjøring, men fører av dette kjøretøyet ble senere observert på sykkel ned samme bakke. Den realistisk orienterte føreren kunne i samtale med Brattkneik avsløre at han etter noen kjappe syllogismer angående bakkens laveste potensialbaner kombinert med synlige og antatte hindre i form av speilholke, bergknauser, grøftekanter og piggfrie vinterdekk, samt den nevnte firehjulstrekkers relativt uplettede karosseri fant det for godt å bytte ut kjøretøyet med et som innehar mindre potensiell energi på toppen av bakken.

Kjøretøy med liten potensiell energi

En av enklavens andre innbyggere og innehaver av drøye tre tonn amerikansk stål og gummi i form av en velbrukt kjøredoning, også denne med fire hjul og sporadisk drift på alle disse, valgte like fullt å trosse klimakrisen og satte utfor bakken. Etter kun minimal skade på grøft og omkringliggende småskog kom nevnte doning seg ned i de flatere partier på alle fire hjul. På forespørsel kunne føreren, som for øvrig også er enklavens prest, berette at han anså det som trygt å kjøre ned bakken siden doningen ved forrige service ikke var gitt den siste olje, men derimot helt vanlig 10W-40, og dermed ikke løp noen risiko eller fare under nedfarten. Det kan for øvrig nevnes at vedkommende sjåfør tidligere er kjent for å kjøre under mottoet ”veien blir til mens man kjører”, noe som for den nevnte amerikanske doning medfører en stor grad av sannhet i og med at den relativt ofte nekter å føye seg etter de kommunalt og statlig anlagte veisystemer, spesielt i svingene.

T. Brattkneik kan for øvrig melde at det er knyttet stor spenning rundt enklavens ventede avgjørelse om å anmelde FNs klimapanel for ikke å ha forutsett eller tatt med i deres beregninger den massive isdannelsen som tilkomstveien har vært gjenstand for den siste tiden. Det er ventet at det vil bli rettet krav om å få invitasjon til neste klimatoppmøte, helst et sted med sol og paraplydrinker, heter det i en avsluttende kommentar fra enklavens talsmann.

1 kommentar:

  1. Takk for besøk på bloggen min.
    Her har dere jammen mange fine bilder og interessante innlegg:-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...