lørdag 7. mai 2011

Bokomtale: Løping - En verdenshistorie av Thor Gotaas

Hvorfor løper mennesker? Thor Gotaas stiller spørsmålet innledningsvis i sin 368 sider lange bok. Han besvarer det vel egentlig ikke med boka, men det er vel heller ikke meningen.


Som illustrasjon til denne bokomtalen blir det bilder av Anders på løpetur i Mongolia. Han kan vel knappast kalles hverken tibetansk munk eller kenyaner, men det var tross alt nesten de eneste og de desidert kuleste løpebildene jeg har...


Hvordan løper mennesker? kunne han også ha spurt; og som svar til dette spørsmålet kommer han med en rekke eksempler fra løpingens historie: Alt fra tibetanske munker som løper i transe, soldater fra alle verdenshjørner og budbringere til Grete Waitz og Ingrid Christiansen. Historien tar oss fra indianere i Sør-Amerika og gamle Hellas til munker i Japan og konkurranseløpere i Finland, gamle DDR, Kina og Kenya.



Trodde du at nesten 400 sider med løpehistorie og løpehistorier er kjedelig, så tar du feil! Selv jeg som misliker løping og kun strekker meg til et par morgenøkter i uka med 4x4 min på tredemølle, sånn for helsa sin del, koste meg med denne boka og alle de forunderlige løpehistoriene.



Boka er riktignok ikke spesielt godt skrevet da det til tider virker som om forfatteren har mange flere historier og fakta på lur, men måtte kutte for å komme innenfor et noenlunde anstendig sideantall. Kutting med hard hånd er jo vel og bra, men når setninger blir hengende ufullstendige i løse luften er det ikke like bra.

PS: Dette bildet beviser at jeg var på toppen før Anders!


Uansett vil jeg anbefale boka på det sterkeste. Alle som lar seg fascinere av idrett, fysiske bragder, reiseskildringer eller historiebøker vil nok like å lese denne.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...