fredag 8. januar 2010

Bokomtale: Breath av Tim Winton

Jeg leser ikke så mye skjønnlitteratur – ikke fordi jeg ikke vil eller har noe imot det, men jeg velger meg nesten alltid noe annet; dokumentarer, historie, biografier og ikke minst: Reiseskildringer. Men denne gangen har jeg altså lest en skjønnlitterær roman av Tim Winton; en velkjent Australsk forfatter. Vi fikk den anbefalt som en ”må-lese” bok da vi var i Australia i sommer – og nå har jeg altså lest den.
Selv om surfing er hovedtema i boka, så er det vel ikke det boka egentlig handler om. I starten av boka er det mange gode beskrivelser av hvordan en ung gutt føler at han tilhører en gjeng som er annerledes enn de andre, som gjør andre, mye tøffere ting enn alle andre, som rett og slett er tøffere. ”Alle” andre blir kjedelige og havner mer og mer i bakgrunnen. Adrenalin og alt som har med surfing å gjøre er det eneste viktige i livet.

Etter hvert tar boka en litt uventet venning og det hovedpersonens indre reise blir det viktigste. Egentlig er boka ganske underfundig. Sannsynligvis er jeg litt barnslig, for jeg må innrømme at jeg likte begynnelsen av boka best. Uansett kan jeg anbefale boka som meget god underholdning, den var dessuten veldig lettlest…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...