mandag 20. august 2012

Pilsner Urquell

Skrevet av Anders i Deggendorf, 13.08.2012
Inngangsporten til urkilden

Jeg vet ikke mye om Tsjekkia; i grove trekk begrenser det seg til det faktum at landet en gang utgjorde den ene halvdelen av navnet Tsjekkoslovakia samt at pilsens urkilde ligger der – nærmere bestemt i byen Plzen. Sykkelruta ble tidlig lagt slik at vi skulle sneie innom Plzen som en avstikker på tur gjennom Tyskland. Enkelte vil kanskje kalle oss kulturelle barbarer som ikke dro innom Praha (har hørt at det også er en by i Tsjekkia) når vi først var der, men for min del så drar jeg heller til en plass der jeg er sikker på å finne god kultur i stedet for å risikere å bli skuffet av en kulturopplevelse som ikke er etter min smak.
Et lite glimt fra tappehallen

Det var ikke vanskelig å finne fram til bryggeriet; byen ble grunnlagt rundt ølbrygginga og det virket fremdeles som om alle veier førte forbi bryggerihusene til Pilsner Urquell. Jeg skal ikke dvele så mye ved detaljene rundt selve bryggingen, men bryggeriet i Plzen var de første som laget dette undergjæra ølet som fikk navn etter byen. Andre bryggerier kopierte senere metoden og utviklet sine egne pilsnerøl.
Her skal det brygges!
Vi dro selvsagt innom bryggeriet for å se hva de drev med. Bryggeprosessen er i dag industrialisert og foregår i stor skala, men det er interessant å få en rundtur i de gamle lokalene og se de gamle kjellerne som før ble benyttet til å la ølet gjære i. En anselig mengde km kjellerganger er hakket ut for at ølet skulle ha det kjølig nok til å gjære korrekt. I dag benyttes ikke kjellerne til annet enn å vise turistene hvordan ting ble gjort i gamle dager samt lage og lagre en liten mengde øl på gamle eikefat (dagens pils har aldri sett snurten av eikefat) som kun spesielt utvalgte får smake på (les; turister som har betalt for å få en omvisning). Siden vi tilhørte kategorien spesielt utvalgte så fikk vi ta del i dette. Kall meg gjerne lett påvirkelig, men jeg er helt sikker på at vi der, i den svære og dunkelt belyste kjellerhallen, fikk servert verdens best pils direkte fra 100 år gamle 5000 liter stor eikefat.
Her lages det øl på gamlemåten - kun for oss utvalgte turister!

Jeg klarte nesten å snike meg til å skjenke selv, men ble avbrutt av en kraftig reprimande (sannsynligvis) på Tsjekkisk

Den stakkaren som måtte krype inn i fatene gjennom dette hullet når de skulle rengjøres i gamle dager skulle ikke ha drukket spesielt mye øl...
Som en liten digresjon skal det også nevnes at det første ølet som ble brygget i Plzen var så dårlig at bryggerne ikke ville ha det selv en gang. Det ble solgt til mer ukritiske folk i andre regioner og så importerte innbyggerne i Plzen heller sitt daglige øl fra steder der de kunne lage slikt. Men det har flytt mye pils gjennom kranene siden den gang…

Skål!




1 kommentar:

  1. Det ser ut som dere har hatt en kjempeflott dag !
    Var sikkert spennende å se på bryggeriet.
    Håper dere få fortsatt en fint tur !
    Hilsen, Ricarda

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...