lørdag 6. februar 2010

Urettferdige India

“Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv…” (Arnulf Øverland)

Gate of India

Jeg har vært tre dager i New Delhi; en dag på workshop (om solceller selvfølgelig…), en dag på besøk hos en av fabrikkene til Moser Baer og sett på solcelle- og modullinjene og en dag som turist mens jeg ventet på at flyet mitt skulle ta meg tilbake til Trondheim. Det er egentlig ganske dumt å være turist i en dag på en slik plass, for det er alt for kort tid, og alt for lang tid å gå og vente på å få dra.

Red fort

Uansett fikk jeg med meg regjeringsbygget, Gate of India, Red Fort, noen turer med rikshaw og noen timer med trasking gatelangs. - og mitt inntrykk: Alt er støvete, bråkete og kaotisk. Jeg har vært i India før; to ganger som backpacker i en måned hver gang, så jeg vet at India har mye mer å by på, men det er ikke så lett å oppdage på en dag. Det er forøvrig omtrent 10 år siden jeg var her sist.


På en måte har jeg ingenting å skrive om etter tre dager i New Delhi, på en annen måte har jeg alt for mye å skrive om. India gjør inntrykk - mange inntrykk. India er på en måte n komprimert jordklode med så mange ulikheter på alle måter på samme plass: språk, farge, klær, religion, matvaner, kultur, utseende - alt varierer. Det lukter røkelse, krydder, urin og støv. Det er bråkete. Folk er brysomme. Dessuten er alt urettferdig.



Det er urettferdig at jeg er mett og mange av dem er sultne. Det er urettferdig at mange av dem også er mette mens deres landsmenn sulter. Det er urettferdig at alle vil lure meg. Det er urettferdig at jeg blir sint på desperate mennesker. Det er urettferdig at de juger til meg. Det er urettferdig at de har ingenting og jeg har alt. Det er urettferdig at ingen hjelper dem. Det er urettferdig at jeg ikke hjelper dem.

Selvportrett etter en dag på en indisk solcellefabrikk


Det er dessuten urettferdig å bedømme India etter en dag gatelangs i New Delhi (og to dager på jobb)…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...