søndag 10. november 2013

Borgervern i jungelen

Skrevet av Anders i Jaen, 10.11.2013   

På tur ned fra fjellene, nesten nede i jungelen
Vi har kommet til Amazonas!
Om det er et etterslep etter tiden med Sendero Luminoso (den kommunistiske terrororganisasjonen som herjet i dette området på 80- og 90-tallet), kriminalitet forbundet med den angivelig store narkotrafikken som foregår i området eller bare et utslag av å ville beskytte reisende langs veien mot det som visstnok er hyppig forekommende overfall og ran, vites ikke sikkert. Borgervernet eksisterer ihvertfall i jungelområdene i Nord-Peru.

Borgervern. I form av innbyggere i den lokale landsbyen bevæpna med haglegevær postert med ujevne mellomrom langs veien
Vi møtte de første "patruljene" da vi kom ned fra fjellet og ut på hovedveien - der de stod med sine haglegevær så trodde jeg først det var et jaktlag som stod og ventet på skyss, så jeg hilste og sykla rett forbi. Et stykke senere ble vi møtt av et tau strukket over veien og et liknende jaktlag. De forklarte oss at de stod her og stoppet biler og spurte om propina (tips, penger) - det var frivillig å gi penger og hvor mye man ville gi, men pengene gikk til å drive denne "rondaen", en slags vaktpatrulje. Slike patruljer viste seg å være spredt mer eller mindre jevnt utover langs veien helt opp mot grensa til Ecuador - oppgaven deres er å forhindre ran og overfall langs veien. Som en digresjon kan det nevnes at jeg til å begynne med misforstod "ronda" (som betyr patrulje) for "rotonda", og hadde egentlig et problem med å forstå hvorfor de samlet inn penger til en rundkjøring akkurat der midt inne i skauen. Men siden de påstod at det var frivillig å gi penger (selv om de stod der tungt bevæpna), og jeg synes rundkjøringer generelt er en god ide, så fikk de noen soles. Etter å ha konferert med ordboka like etterpå ble misforståelsen oppklart...

Vi forsøker stort sett å unngå sykling i mørket, det er visstnok størst sjanse for overfall da

Det er i tillegg vanskeligere å finne egna camping i mørket
 
Kriminalitetsproblemet i området kan jeg ikke uttale meg om med sikkerhet, vi hadde ihvertfall ingen problemer underveis. Om det skyldes at borgervernet er tilstede vites heller ikke.

Om det er for å hindre overfallsmenn eller haikere i å klatre opp på lastebilen vet jeg ikke, men denne sjåføren hadde ihvertfall knytt fast en diger tornebusk bakpå lasten
Personlig er jeg litt usikker på om jeg synes det er en god ide med en bevæpna gjeng sivilister langs veien, de består (slik jeg har forstått det) av vanlige innbyggere som deltar i en vaktrullering. Bevæpningen ser ut til å være det de har tilgjengelig av jaktvåpen, stort sett har den bestått av haglegevær (noen har pumpehagler). Ordningen er tydeligvis velsigna av politiet, selv om jeg tenker at det må vel være en falitterklæring fra deres side at de ikke makter å holde orden uten hjelp fra sivilister med haglegevær.

Ifølge denne plakaten er du trygg i svingen om du har Jesus med deg. Mulig det også gjelder mot overfallsmenn...
Hva er så instruksen til dette borgervernet? De står jo kun på en plass (ingen patruljering), og det går gjerne flere mil mellom hver vaktpost. Og hvordan har de tenkte å handle, om overfallsmenn skulle komme i skade for å overfalle noen akkurat der vaktposten er? Jeg går ut ifra at å eskalere en overfalls-/ ranssituasjon ved å introdusere våpen på begge sider ikke nødvendigvis er ønskelig, selv ikke i jungelen - ihvertfall ikke hvis det er sivilister uten spesiell trening i slikt. På direkte spørsmål om hvilken instruks de hadde og hvordan de tenkte å handle i en potensiell overfallssituasjon et stykke opp i veien, fikk jeg et noe ullent svar om at de hadde som oppgave å passe på her og at de som ble overfalt ville rapportere om dette til dem. Betryggende? Tja. Jeg tror nok likevel jeg ville rapportert en slik hendelse til politiet isteden (selv om politiet i Peru vel ikke har et helt ufrynsete rykte).

Bemanningen på vaktpostene er en god blanding av unge og gamle, kvinner og menn - med våpen
"Vaktskuret til bondepatruljen"

Slik jeg ser det, så har dette borgervernet en annen hensikt som jeg anerkjenner i mye større grad enn en teoretisk beskyttelse fra en bevæpna hvermannsen i en overfallssituasjon (gitt at overfallet faktisk skjer på vaktposten). De har en synlig tilstedeværelse, og sender et sterkt signal om at overfall og ran ikke er akseptert av innbyggerne. Jeg tror ikke denne vaktordningen er motivert av å få en inntekt, siden de har vært organisert i relativt rike jordbruksområder der det tilsynelatende er nok arbeid for folk (jeg har ingen anelse om hvor mye de får inn av penger, men jeg har observert at en stor andel biler bare kjører rett forbi uten å betale). Det at lokalbefolkning likevel velger å bruke tid på vakthold viser at den allmenne holdningen er sterkt imot denne typen kriminalitet, og det har formodentlig en preventiv effekt.

Vaktene er organisert i områder med mye jordbruk, og det er tilsynelatende nok arbeid til alle. Denne hyggelige karen fortalte stolt om sine 90 mål med rismark
Gårdsbygning omsluttet av rismark og palmer

 


For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...