mandag 24. oktober 2011

Tips om bildeeksponering - fra fotoworkshop med Sverre Hjørnevik på Finse

Forrige helg var jeg på fotoworkshop og fjellitteraturfestival på Finse. Fotoworkshop’en ble holdt av Sverre Hjørnevik. Se hans hjemmeside: Digital Natur

@ Finse

Jeg har aldri vært på verken fotokurs eller -workshop før, og nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke har dratt på det tidligere! Det var både moro, motiverende og lærerikt!

Tips om rett eksponering av bilder:
Det viktigste jeg lærte var kanskje hvordan jeg skal plassere histogrammet. Jeg har alltid tenkt at det er bedre å plassere det litt mot det mørke (mot venstre) for å unngå å få utbrente felter i bildet, men det er feil! Man skal heller plassere det mot det lyse (mot høyre) – da sprekker ikke bildet like lett opp og blir kornete når man justerer det etterpå. Fargene ligger tettere i den lyse delen av histogrammet og det er derfor lettere å justere et lyst bilde enn et mørkt, vel å merke så lenge det ikke er utbrent (at histogrammet flytter seg ut av venstre kant).


Histogrammet er innenfor, men det ligger ned mot venstre (mot det mørke)
- jeg får derfor ikke til å justere det uten at fargene sprekker opp og det blir kornete 

Selv om histogrammet her er innenfor på både det mørke og det lyse,
ville sannsynligvis dette bildet også vært bedre eksponert om
jeg hadde lagt histogrammet mer mot høyre (lysere)

Bedre utgangspunkt: Her ligger histogrammet lengre mot høyre

- Ja, da er det bare å vente seg drøssevis av blinkskudd fra dette holdet fremover - nå som jeg har kontroll på histogrammene mine! Jeg skal forøvrig kjøpe meg Lightroom 3, da jeg har skjønt at det er tingen :)




2 kommentarer:

  1. Hei, dette var interessant om fotografering. Jeg har nettopp kjøpt meg nytt kamera og prøver å lage gode bilder selv. Ellers er jeg bitt av reisebasillen og drar mer enn gjerne på tur.

    Jeg har laget en webside for å vise min inspirasjon.

    Reiseportalen

    SvarSlett
  2. - lykke til med nytt kamera :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...