onsdag 4. november 2009

Judosangen fra Kongo

For noen uker siden var Nils Petter og jeg i Burundi på et Judo for fred seminar om menneskerettigheter. Blant deltakerne var også presidenten i Democratic Republic of Congo’s judoforbund, Mr. Francis Bimwala Wamba. Han har laget en judosang sammen med broren sin og noen av Kongos mest populære sangere. Etter at sangen ble sendt på TV har judo i Kongo blitt enda mer populært – og judosangen har blitt en hit. Han gav meg musikkvideoen med en engelsk oversettelse for at jeg skulle kunne lage en norsk versjon.

Jeg må bare innrømme at jeg synes videoen med sang og det hele er helt fantastisk – om enn ikke helt i tråd med norsk stil….




Den engelske oversettelsen av teksten (slik jeg fikk den og helt uredigert):

I like judo

We have all a dream buried in us;
Who makes that one rises and yours up;
A desire on earth to shout judo, I like you;
One has all one day wanted to break our chains;
Since one looks alike like one alone to be;
To make understand you have the right;
To make hear your voice:

Chorus
Judo on earth;
Judo in our heart
That the universe sing together;
Judo without border;
Judo without color
That all hope
A best judo.

On this planet or all begins;
Everyone has the right to hope;
There are not any roads that are not worth the peace
Who doesn’t have doubt, those that like themselves.

Vocal Solo (Lingala)
Judo is good for helath
Belive me

When I am on a Tatamies
What Pleasure

The practice of Judo is 7 at 77 years
A sound mind in a healthy body.

Judo a sport of education for
Africa and the world, that why I like judo.



Mine tonedøve ører og min musikklamme hjerne har ikke tenkt å ta utfordringen med å lage en norsk versjon, men om noen musikkinteresserte der ute føler kallet, så si ifra.
- Anyone?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...