mandag 5. juli 2010

Haggis, Neeps og Tatties med Heather Ale

Skrevet av Birgit, Oban, 1.7.2010

Jada, vi måtte jo prøve oss på en Haggis, den så berømte Skotske innvollsrertten. Kort fortalt tar man innvollene til en sau, hakker dem opp og steiker og koker dem på ymse måter før man tar det hele og blander med en dæsj havremel og en enda større dæsj med sauefett. Bland godt og ta hele mosen og stapp den inn i en sauemagesekk (uten at sauen er utenpå). Kokes så i tre timer. Server stuingen (haggisen) uten magsekken sammen med Neeps (Kålrabistappe) og Tatties (potetstappe). Det er synd å si det, men det smakte faktisk godt, om enn i litt mindre doser, da samtlige stapper er meget mettende hver for seg – og enda mer mettende i kombinasjon. Anders har forøvrig virkelig slått seg på Haggisen og har begynt å drømme om haggis på slutten av enhver slitsom sykkeldag.
 


Siden jeg nå er inne på dette med mat, kan jeg jo også nevne at skottene skryter på seg å ha verdens eldste, som fortsatt er i levende live, måte å brygge øl på. Vi har prøvd oss på en av disse øl'ene av den gamle typen, nærmere bestemt Fraoch, som er Gælisk og betyr Heather, som jeg oversetter til norsk som røsslyng, selvom jeg tror at det er en litt annerledes røsslyng enn vår kjære nasjonalblomst, men jeg er ikke helt sikker på det heller. Legger ved et bilde av det jeg mener er Fraoch.

Røsslyng (eller noe deromkring) øl har blitt brygget i Skottland i 4000 år, så jeg ser ikke bortifra at skrytet om verdens eldste øl faktisk stemmer. Pict'ene som hadde store deler av makten i store deler av Skottland frem til 900-tallet var etter sigende kjente for å brygge røsslyngøl.


Fracoch er brygget etter en oppskrift fra 1600-tallet hvor røsslyngblomstene legges til trekking i det varme brygget før det settes til gjæring på kobberfat. Ølet smaker forresten fortreffelig, ganske mørkt, men frisk i smaken. Nytes kald, - og gjerne sammen med en dose Haggis, Neeps og Tatties viss du er ekstremt skrubbsulen. Har du ellers ingen hodepine, kan sekkepipemusikk anbefales som taffelmusikk.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...