torsdag 17. januar 2013

Syklene våre - utstyrsliste og reservedeler

Skrevet av Anders i Futaleufu, 17.1.2013
 
Syklene våre er av typen  Orbea H20
 
Vi har nå vært på tur i et drøyt halvt år, derav drøye to måneder med de nye syklene (de forrige ble stjålet i Perpignan). En liten oppdatering på utstyr og reservedeler er derfor på sin plass, det er også noe som har blitt etterspurt av flere av våre lesere og som vi gjerne skriver litt om.

Syklene har rullet ca 3500 km, derav drøye 1300 km på tildels meget dårlig grus- og steinvei. Oppakningen veier 30-45 kg, avhengig av hvor mye vann og mat vi må ha med.
 
Varierende veikvalitet og tung oppakning
 
Til tider bratt, men en fantastisk utsikt
 
Tungt lastet på dårlig grusvei
 
Utstyrslisten som følger er ikke uttømmende, men jeg har forsøkt å ta med hovedkomponentene. Syklene har stort sett standardoppsettet av deler fra leverandør, men vi har gjort enkelte modifiksjoner og tilpasninger - mer om dette finner du her.
 
Vi har ikke kun hatt kupert grusvei
Syklene er Orbea H20 med følgende utstyr:

- Stiv aluminiumsgaffel med dropouts for lowrider
- Deore og XT gir
- Alivio for- og bakhuber, originale Orbea felger
- Formula RX hydrauliske bremser
- Tubus Tara lowrider
- XLC bagasjebærer
- VP kombipedaler
- Zefal styrespeil
- Schwalbe Marathon Plus Tour dekk (28" x 1,6"/ 700x40c)
 
Tubus Tara lowrider
 
XLC bagasjebærer

Formula RX bremser
 
Reservedeler vi har med:

- 12 stk eiker
- 2 stk slanger
- 3 stk girører
- 1 stk felgbånd
- 1 stk kjede
- 2 stk kjedelås/ koblingsledd
- 1 sett girwirer med strømper
- 1 dekk
- Ekstra skruer til f.eks. bagasjebrett
- Noen sett med bremseklosser

Verktøy vi har med:

- Multitool (umbrako, torque, kjedekutter, skrujern)
- 2 stk skiftenøkler (stor og liten)
- 15 mm fastnøkkel
- Kranstrekker
- Leatherman multitool
- Eikenøkkel
- Lappesaker
- Dekkspaker
- Sykkelpunpe
- Smøreolje
 
Verktøy og reservedeler
Med de nye syklene har vi hatt svært få problemer så langt. En utstyrsoppdatering for de forrige syklene finner du her. Følgende aksjoner/ reparasjoner har vi gjort så langt:

- To av felgene måtte rettes litt etter flyfrakten fra Barcelona til Ushuaia. Felgene har ellers holdt seg lyse beine til tross for all julinga de har fått med tung oppakning på steinete og dårlige veier
- Alt av skruer blir gått over med jevne mellomrom siden de har en tendens til å slakkes litt etterhvert
- Det ene kranklageret måtte strammes en gang siden det hadde begynt å gjenge seg ut
- Èn justering av girwire
- Èn punktering (punktering innenfra rundt ventilen, trolig pga dårlig slange)
- Ett sett bremseklosser skiftet etter ca 2000 km, resten er straks klare til å bli skiftet. Det kan være verdt å merke seg at de originale Formula RX klossene (ikke metallklosser/ sintered) har kurant slitasjerate i tørt vær, men slites utrolig fort i vått vær. Skulle tro at italienerne ikke bruker å sykle i regnvær...
 
To av felgene måtte justeres etter flyturen
 
Punktering
Vi har forsøkt å ta med de reservedeler og verktøy som vi tror vi har behov for, det aller meste har vi hatt med oss fra Europa. Syklene var relativt lite benyttet før vi startet syklinga i Patagonia, vi hadde vel omtrent 500 km i Frankrike og Spania i forkant.
 
Til tider varierende veikvalitet
For de av dere som har planer om å dra på sykkeltur i Patagonia er det verdt å merke seg at reservedeler til sykkel ikke nødvendigvis er enkelt å få tak i. Der det finnes sykkelbutikker (det kan godt være 400-500 km mellom slike) så er det nokså grei skuring å få tak i f.eks. 26" dekk og bremseklosser til V-bremser. Siden vi har 28" dekk og hydrauliske skivebremser (som ikke er Shimano) så er tilgjengeligheten plutselig mye mindre. Vi fikk bestilt nye bremseklosser da vi var i den største byen i denne delen av Chile (Coyhaique), men da de ankom fra Santiago var de selvfølgelig av feil type. Da butikkeier ble konfrontert med dette så var svaret at slike bremseklosser nok ikke fantes i hele Chile og at de kanskje kom til å komme hit om noen år... Heldigvis  kunne vi bruke de ankomne klossene som en nødløsning til vi får tak i korrekte klosser.
 
Ikke helt samme type klosser som vi bestilte, men de fungerer som nødløsning
 
 
Alt i alt er vi veldig fornøyde med at vi har hatt få problemer med syklene, dette på tross av at de har fått mye juling og hard belastning.
 
Småkupert
 
Bratte bakker har de her
 
Veldig greit å utveksle tips og triks med andre syklister vi møter på veien
 
Vi kommer til å skrive flere utstyrsblogger etterhvert, men om du har spørsmål om noe som helst angående utstyr, erfaringer osv. så er det bare å spørre! Gjør det gjerne i kommentarfeltet på bloggen - på den måten får også andre glede av det.
 



For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook. Vi har også et kart over turen vår.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...