lørdag 10. juli 2010

Illeluktende i Nord-Irland

Skrevet av Birgit, 6.7.2010, Killyleagh
Nå som vi driver og sykler rundt her i Nord-Irland (tok ferga over fra Skottland i går), burde jeg jo ha skrevet noe fornuftig og fyndig om krig og fred og religion og politikk og sånt, men jeg tror nesten at jeg først og fremst skal konsentrere meg om klesvasken vår. Det er nemlig ikke til å stikke under et sykkelsete at man, etter dager ut og dager inn på det nevnte sykkelsetet i alskens dritvær, blir både svett, skitten og delvis nokså illeluktende. Klesvask er og blir derfor et viktig tema på sykkeltur da vi ikke har med hele garderoben i bob'ene våre.



Når servitøren på selv den mest lugubre spiseplassen vi kunne oppdrive på Islay, høflig viser oss en benk i bakgården når vi skal bestille mat, tar vi hintet og forsøker oss på en klesvask, riktignok både etter å ha sittet værfast og syklet noen flere mil.



Uansett, vår første campingplass i Nord-Irland (i Larne) hadde vaskemaskin, så i går kveld gikk vi resolutt til denne og stappet inn alle våre illeluktende sokker og samtlige sykkelklær, satte på det mest omfattende vaskeprogrammet vi kunne finne og tilsatte rikelig med vaskepulver. Deretter tok vi de nevnte klærne rett oppi tørketrommelen og satte det hele til tørk mens vi selv gikk og la oss. Vel og bra tenker vel du, og det var i grunnen det vi tenkte også.



Men den gang ei. Det hele var alt annet enn vel og bra. Tidlig i dag morges, da vi blide og fornøyde gikk for å hente pene, rene og vellduftende sykkelklær, fant vi at det eneste vaskemaskinen og tørketrommelen hadde klart å få i stand var å løse opp all skiten og illeluktene, blande alt sammen og deretter fordele blandingen på alle våre klær, som forøvrig var våtere enn fuktig etter en natt i tørketrommelen.



Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke lukter roser og lavendel etter milevis på det tidligere nevnte sykkelsetet, men Anders, han stinker! Alle luktene fra Anders sine klær var således jevnt fordelt utover samtlige av mine sykkelklær – og død og pine for en stank det blir når tåfis, svette og alskens illeluktenheter blandes, fuktes, varmes og får tid til å godgjøre seg gjennom en hel natt!!



Heldigvis hadde vi motvind i dag (også). Vi har dessuten gjort et nytt forsøk på klesvask på campingen her i Killyleagh.

Siden jeg ikke har tatt så mange bilder av våre skittne sykkelklær, har jeg heller lagt ved noen helt upassende portrettbilder av noen skotske høylandsfe. Forøverig ikke fotografert i Skottland, men rett utenfor Belfast.


1 kommentar:

  1. Du verden - for en spennende tur.
    Og de bilder av disse "Bëte" er virkelig flotte.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...