fredag 30. mars 2012

Oppskrift på kjempegod krydderkake med tyttebær: Bak og ta med på hyttetur!!


I anledning påske tenkte jeg å dele en delvis selvkomponert og delvis arvet oppskrift: Dette er den perfekte oppskriften for deg som skal bake en kake å ta med på hyttetur eller annen tur hvor man ikke nødvendigvis har tilgang til kjøleskap. Lett og rask å bake, kjempegod og spise og trenger ikke å oppbevares i kjøleskap. Kan fryses og er like god nytint som nybakt.

Selve krydderkakeoppskriften har jeg fått av Mamma. Selvfølgelig har jeg modifisert den en smule - siden jeg modifiserer enhver oppskrift jeg får tilgang til. Her ar altså min versjon. Den er forøvrig også god uten tyttebær - det skal jo egentlig, sannsynligvis, ikke være tyttebær i kryddrkaker - men med tyttebær er den supergod.


Oppskrift på krydderkake med tyttebær i langpanne:
  • 500 g fint hvetemel
  • 200 g havremel
  • 500 g sukker
  • 375 g smeltet smør/margarin
  • 6 dl melk
  • 1 1/2 ts kanel
  • 3/4 ts pepper
  • 3/4 ts ingefær
  • 3/4 ts nellik
  • 4 1/2 ts bakepulver
  • 1/2 l frossne tyttebær

Bald alt sammen - hell ca 1/2 liter frossne tyttebær oppi røra og hell alt oppi en ferdig smurt langpanne. Stekes i 35 minutter ved 225 grader.

Kan evt. serveres med et lite melisdrys, kremklatt eller en iskule. Selv synes jeg den er best alene og gjerne utendørs





Ta den gjerne med på hyttetur eller annen tur!!

 God påske!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...