lørdag 22. mars 2014

Livet ved Totobe Resort i Costa Rica: Surf's up, baby!!!

Skrevet av Birgit ved nevnte resort, 21.3.2014

Surf's up!
 Jeg poserer med ett surfebrett i solnedgangen.
De brettene vi faktisk surfet på er langt større enn dette...

I dag har vi surfet!! Etter kajakkturen i mangroveskogen og påfølgende fantastisk både frokost og lunsj var høyvannet nok en gang tilstede og bølgene kalte på oss.

Ingo og Connie (sjekk hjemmesiden deres: http://wildbynatureadventures.com/) er surfeinstruktører og holder til her halve året. Stranda her er i følge dem, og jeg skulle tro at de vet hva de snakker om, fantastisk for sånne som oss. Dvs nybegynnere. Vi har riktignok prøvd oss på surfekunsten ved to tidligere anledninger med litt blandet hell...
Anders har tegnet hvordan det var å surfe i Picilemu

Anders gjør seg klar for surfing - også o Pichilemu

Om du skulle være i tvil; surfing er ikke lett og etter at jeg egentlig bare hadde fått bølgebank en hel uke i Pichilemu uten å egentlig få til så mye, var jeg spent på å ta fatt på bølgene igjen. Det manglet ikke på lyst, men jeg var spent.

Men, for en dag! Vi hadde hver vår instruktør og både Anders og jeg surfet bølge etter bølge. Nå skal det sies at vi fikk god hjelp av våre utrolig flinke instruktører, at vi hadde store brett og at vi surfet i skummet - men vi surfet! Anders fikk til og med noen grønne bølger helt på egenhånd (bare litt hjelp til å plukke ut hvilken bølge han skulle gå for).

Surfing gir en fin følelse av mestring når man får det til og en ufin følelse av frustrasjon når man ikke får det til... I dag hadde vi begge en fin følelse av mestring. På nybegynnernivå, vel å merke, men like fullt mestring. Det er dessuten gøy, utrolig gøy, å få fart og fly bortover bølgene.Surfing er en teknisk sport, men det er også så mye mer. Det er en intens opplevelse å oppholde seg i sonen hvor bølgene bryter. Det er lyd, vann og krefter over alt. Man skal forsere bølger. Hoppe over bølger. Dykke under bølger. Padle gjennom bølger, padle for å ta bølger, hoppe opp på brettet i bølgene og surfe dem. Det blir altså mye bølgefokus... 

Våre instruktører pekte på bølgene og sa at den bølgen har ikke energi. Den bølgen er rotete. Den bølgen er fin! "Paddle, paddle, hard!!" Det er en fin naturopplevelse å være i bølgekavet! I dag så jeg to fisker som svømte inne i en grønn bølge, jeg tråkket på en rokke og vi surfet inn i solnedgangen. Så mye skjønn natur, så mye intensitet og konsentrasjon, så mye innsats på en gang. Jeg mistet en av bølgene jeg prøvde å nå. Jeg følte at bølgen fløy fra meg og brettet gled ned på baksiden av bølgen i steden for å skyte fart på fremsiden av bølgen. Jeg padlet med hendene, men brettet gled bakover. For å kanskje vippe brettet over på riktig side av bølgen, presset jeg haken i brettet - det hjalp selvfølgelig ikke, men man blir så ivrig og har så lyst til å nå bølgen, treffe og skyte fart at man tar ibruk alt. Jeg gjorde det to ganger og sitter derfor her med øm hake og nese som det renner saltvann ut av. Meget blid og fornøyd. Og det er Anders også. Blid og fornøyd, altså.

Dette er på ingen måte siste gang vi har surfet!!

Totobe resort på Facebook: https://www.facebook.com/TotobeResort
Totobe resort hjemmeside: http://www.totobe.com/



For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...