søndag 4. august 2013

Nye sykkelhjul

Skrevet av Anders i Chalhuanca, 4.8.2013

Vi har hatt 28" hjul på syklene våre helt fra starten i Norge, valget ble gjort tildels pga. ønske om raske sykler på asfalt, dels tilfeldigheter og dels forsikringer fra antatt sykkelkompetanse om at 28" hjul var standard overalt i verden og reservedeler ikke kom til å være et problem. Gjennom Europa var det aldri problemer, tilgjengeligheten av reservedeler var stort sett veldig bra. Så dro vi over til Sør-Amerika...
Slik så syklene våre ut da vi kom til Sør-Amerika, med 28" hjul
I Ushuaia, den sørligste byen av en viss størrelse i Sør-Amerika, fant vi ingen dekk og ingen slanger som passet. Vi hadde heller ikke påtrengende behov for slike reservedeler her, og avfeide det som en glipp at de ikke hadde inne disse størrelsene akkurat nå. Vi ville derimot gjerne ha reservedekk, og fortsatte å spørre på alle sykelbutikkene vi dro forbi (det var relativt mange tatt i betraktning hvor tynt befolka Tierra del Fuego og Patagonia er) - etter å ha sykla 1 500 km ut fra Ushuaia klarte vi å oppspore ett 28" dekk av laber kvalitet som vi umiddelbart sikret oss som reservedekk.

Vi klarte oss fint på grusveiene i Patagonia med 28" dekk og hjul
Vi begynte å ane at den "verdensomspennende" 28" dekkstandarden ikke inkluderte den sørlige delen av "den nye verden". Fra nå av fikk så godt som alle sykkelbutikker vi kunne oppspore besøk av oss i jakten på passende slanger og dekk. Etter å ha blitt personlig guidet innom 10 sykkelbutikker i Santiago (en by som har flere innbyggere enn Norge), inkludert importøren av Schwalbedekk (vårt foretrukne dekkmerke), og tilsammen klart å kjøpe ett (1) 28" dekk innså vi at vi befant oss på leting etter en 28" nål i en stakk av 26" høy.

Vi var innom 10 sykkelbutikker i Santiago på leting etter slanger og dekk i riktig størrelse
Da vi nesten 8 måneder etter start kom til Cuzco med utslitte dekk og ikke klarte å oppdrive ett eneste 28" dekk i noen av de 6 sykkelbutikkene som ble besøkt, innså vi slaget som tapt og gikk til anskaffelse av fire nye 26" hjul til våre trofaste aluminiumshester.
I Cuzco kjøpte vi nye 26" hjul til syklene våre. Alexrims ESD 20 og Taurus 2000 felger på Novatech D041SB og D142SBT huber
 
Siden sykkelmekanikeren hadde fri fikk vi disponere sykkelverkstedet for hjulbyttet
Vi  kunne gjenbruke de gamle bremseskivene
Hjulene måtte midtstilles på syklene
Montering av bremseskiver. Det var en del kunder som kikket inn på verkstedet og undret seg over den nyansatte blonde sykkelmekanikerpiken
Fra før av hadde syklene nokså lav pedalklaring, den ble enda lavere med mindre hjul. Vi har til en viss grad kompensert med "tykkere" dekk (2,1" i motsetning til 1,6" på de gamle), men pedalarmene har likevel blitt omlag èn cm lavere. Etter et par hundre km med de nye hjulene opplever vi litt oftere bakkeskraping av pedalene enn vi gjorde tidligere, men tror vi skal bli vant til det. Det var ikke tilgjengelig kortere pedalarmer i Cuzco, men det kan bli en løsning om vi får mye problemer.
Syklene ble omlag èn cm lavere med nye 26" x 2,1" dekk i motsetning til de gamle 28" x 1,6" dekkene

 
En sykkel ferdig, en igjen
Anders har 36 eikers hjul og Birgit har 32 eikers hjul (vi fikk bare tak i ett sett av hver)
2,1" brede dekk er på grensen til maksimal størrelse for syklene. Vi måtte skjære litt av knastene på sidene av dekkene for at de ikke skulle ta borti lowrideren
 
Hunden var mer interessert i lunsjen vår enn de nye flashy dekkene og felgene våre...
 

Det var ikke mors mest punkteringssikre dekk vi hadde fått tak i. Her var vi litt uheldige med valg av plass å campe i mørket; om morgenen var alle fire dekkene punktert av lokale piggvekster - vi lappet et tyvetalls hull denne morgenen...
En mer utførlig bruks- og testrapport av de nye hjulene kommer når vi får litt mer erfaring med dem. En oversikt over syklene slik de var før hjulbyttet finner du her.



For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...