søndag 19. mai 2013

En liten hyllest til (og en slags test av...) Kalas sykkelshorts

Skrevet av Anders i San Pedro de Atacama, 18.5.2013

Sykkelshortsen er viktig for trivselen på sykkeltur!

Det mest "aktive" klesplagget på sykkeltur er vel gjerne sykkelshortsen. Den avlaster deler av kroppsvekten og håndterer friksjon på måter som ingen andre klesplagg jeg kommer på er designet for å gjøre - spesielt med tanke på de relativt ømtålige kroppsområder det her er snakk om.
 
Jeg aksepterer dårlig design og passform langt mindre, og setter tilsvarende større pris på god design og passform, på sykkelshortsen enn for andre klær. Dette fører igjen til at gode sykkelshortser blir brukt i filler.

Ytterdøra hjemme er låst og vi er klare til å starte sykkelturen
 - legg merke til de skarpe fargene på sykkelshortsen!

Den shortsen jeg har brukt definitivt mest på denne turen er en som for 2 års tid siden var en av toppmodellene til Kalas - husker ikke helt navnet, men det var noe i retning "super duper ekstase evolution". Jeg synes faktisk den har levd opp til navnet. Riktignok nok ble strikken slakk, pad'en noe slingrete, fargene falma og gjennomsiktigheten vel stor på utsatte steder etter at den runda 10 000 km, men jeg tror ikke man kan forvente annet av et plagg som blir brukt så hardt som sykkelshortser blir! 
 
Kolleger fra jobben har møtt opp for å ønske god tur
 
På tross av de nevnte forringelser brukte jeg shortsen til den anslagsvis hadde logget rundt 14 - 15 000 km, de siste 3 000 km fikk jeg riktignok ikke lov av Birgit å bruke den i bebygde områder av hensyn til uskyldige og sarte tredjeparter vi måtte passere... Som en digresjon kan det nevnes at den forrige sykkelshortsen jeg likte like godt endte sine dager i en fullsatt spinningsal da den plutselig rakna langs store deler av sømmen til pad'en - heldigvis hadde jeg en ganske lang t-skjorte på meg...
 
På tur opp til hytta i Bykle
 
Jeg er så fornøyd med sykkelshortsen at jeg syntes den fortjener en aldri så liten hyllest/ sluttrapport her - så om du skulle slumpe til å ha samme kroppsfasong som meg og får muligheten til å få tak i en slik sykkelshorts så foreslår jeg at du slår til umiddelbart.
 
Praktiske hvilestasjoner for syklister i Danmark
- komplett med luft til dekkene og drikkevann
Min shorts har nå avsluttet sin tjeneste; den ble brent opp og asken ble gravd ned i Atacamaørkenen. Bildene i denne bloggen er alle fra turen vår der sykkelshortsen har spilt en viktig rolle for trivselen.  
 
Da vi kom til Tyskland kjøpte vi et kart i målestokk 1:2 000 000.
Vi kjøpte et nytt et dagen etter, da vi hadde syklet en hel dag uten å finne en eneste av veiene
eller et eneste av stedene vi var innom på kartet
 
Det var til tider vått gjennom Tyskland...
 
...og til tider var det godt vær, fremdeles i Tyskland
 
I Tsjekkia var vi på omvisning hos Pilsner Urquell; jeg fikk vite at det visstnok ikke
var meningen med selvbetjening...
 
Fremdeles i Plzen, Tsjekkia

Kyrne må hjem til melking - i Tyskland

De har praktiske drikkestasjoner langs veiene i Østerrike også

Vi pusta vel til tider like tungt - Østerrike

Det var vel kona hans som bodde her da... - Østerrike

Det var mange fine steder i Østerrike

På den toppen var vi - Østerrike

I Nauders, nær punktet der Østerrike, Sveits og Italia møtes

Italia

På tur opp Furkapasset - Sveits

Fra toppen av Furkapasset,
før nedkjøring og ny oppstigning mot Grimselpasset - Sveits

Birgit sin versjon av en typisk sykkeldag i Sveits

Vindrueslang - Frankrike

Jeg ble irettesatt da jeg inne hos bakeren kalte dette en baguett,
det er visst en fløyte... - Frankrike

Sier du det ja... - Frankrike

Man kan også trene annet i sykkelshorts - Frankrike

Barcelona - Spania

Bahia Lapataia; her starter veien helt i sør på Tierra del Fuego - Argentina

Til høyre i bildet skimtes en Ñañdu (en lokal strutseart) som løp om kapp
med meg på den argentinske pampasen

På tur mot Torres del Paine,
Patagonia, Chile

Torres del Paine,
Patagonia, Chile
 
Torres del Paine,
Patagonia, Chile
 
Det blåser mye på den argentinske pampasen, og vi utnytter de mulighetene
vi får for ly til teltet
 
På tur mot El Chalten og FitzRoy-massivet - Argentina
 
Kryssing av grensa mellom Argentina og Chile;
mellom Laguna del Desierto og Lago O`Higgins

Langs Carretera Austral - Chile

Langs Carretera Austral - Chile


På tur mot Atacamaørkenen - Chile

Tydeligvis forskjellig solfaktor på de ulike fargene
på stoffet i sykkelshortsen

Litt salt etter en varm dag i sola - Chile


På tur mot Atacamaørkenen - Chile

En verdig avslutning på en veldig god sykkelshorts!

Om du lurer på hva som skjuler seg bak teksten på sykkelshortsen, sjekk ut Judo for fred.



For flere bilder; sjekk Lynvingen på Facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...